Na konkurs kronik wpłynęły 4 opracowania z 2 powiatów giżyckiego i olsztyńskiego. Niestety jest to bardzo mała ilość zważywszy, że w informacjach rocznych wykazywanych jest 188 kronik prowadzonych przez OSP w naszym województwie. Czyżby informacje roczne mijały się z prawdą ?
W miesiącu sierpniu przeprowadzono przegląd internetowych stron prowadzonych przez Ochotnicze Straże Pożarne. Stron takich było 64, z czego 37 jest prowadzona w na bieżąco czyli posiada przynajmniej jeden wpis z roku 2013.
Komisja w składzie: Grzegorz Matczyński, Władysław M. Świeczkowski i Magdalena Marczuk przeprowadziła ocenę kronik w dniu 2 lipca. W wyniku oceny komisja ustaliła kolejność miejsc i wyróżnienia
Kroniki wyróżniające: OSP Butryny i OSP Spytkowo
Kronika poprawna: OSP Gryźliny
Komisja oceniająca wszystkim prowadzącym kroniki – kronikarzom dziękuje za trud wniesiony w dokumentowanie życia jednostek OSP. Jednocześnie komisja formułuje następujące wnioski i uwagi;
- należy zwrócić uwagę na jakość wklejanych wydruków komputerowych fotografii – brak właściwej kolorystyki, zalecane są fotografie, które są trwalsze,
- zalecane jest stosowanie pełnych nazw instytucji, sprzętu, organizacji, gdyż skróty typu KSRG są niezrozumiałe dla osób z zewnątrz oraz mogą być niezrozumiałe za kilka lat,
- proponujemy podawanie pełnych dat zdarzeń lub wstawienie stopki z rokiem, którego dotyczy konkretna strona kroniki, ułatwia to jej czytanie,
- proponujemy, aby zamykając zapisy dotyczące danego roku wykorzystać materiał i informacje zawarte w protokółach z zebrań typu – w ilu działaniach uczestniczyła jednostka, kto się wyróżnił w roku, jaki nowy sprzęt przybył, jakich nowych strażaków przyjęto, itp.
- proponujemy aby strony tytułowe zawierały informacje o lokalizacji OSP, rozpoczęcia prowadzenia zapisów, kronikarzach.
- należy unikać wklejania dokumentów, zdjęć przy pomocy bezbarwnej taśmy klejącej – niszczy to dokumenty,
W wyniku przeglądu stron internetowych dokonanego przez Grzegorza Matczyńskiego sformułowane zostały następujące wnioski:
• Nazwy OSP są czasami nieczytelne – np. za bardzo płoną , lub ich nie ma. Na stronie startowej, dobrze podać województwo, powiat,
• Brak często loga lub znaku OSP –ZOSP RP, za to zdarzają się „reklamy” jakiegoś sprzętu”, nie powinno się także wstawiać za dużo znaków tego typu,
• Wiele obrazków i grafik prezentuje strażaków amerykańskich a nie naszych – patrz hełmy i ubrania
• Mile widziane są obrazki naszych sztandarów, samochodów itp.
• Uwaga na zdjęcia z działań ratowniczych – wymazywać numery rejestracyjne samochodów, unikać wyraźnych twarzy „cywilnych” uczestników zdarzeń,
• Dobrze umieszczać apele typu – przyłącz się do nas – ale jednocześnie wskazywać w jaki sposób – deklaracja wstąpienia, statut do zapoznania itp..,
• Linki – podział, solidarność związkowa i terytorialna,
• Numery telefonów 998 i 112 – czy muszą być?, a jeśli tak to jasno pokazać, że służą alarmowaniu a nie do kontaktu z OSP,
• AKTUALIZACJE – nic tak nie wkurza jak zapisy w dziale aktualności sprzed 2 lat !!!